T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
BURSA / GEMLİK - Şehit Mehmet Koray Pınar Ortaokulu

VERİMLİ DERS ÇALIŞMA

VERİMLİ DERS ÇALIŞMA TEKNİKLERİ

VERİMLİ DERS ÇALIŞMA

Derslerde başarı sağlamak, sadece çalışmakla elde edilmiyor. Uzmanlar, çalışmanın ancak sistemli ve verimli yapılması hâlinde başarı getireceğini belirterek, derslerini metot, plân ve program çerçevesinde yapmayan öğrencinin başarılı olamayacağını ifade ediyor.

Derslerde   başarı sağlamak, sadece çalışmakla elde edilmiyor. Uzmanlar, çalışmanın ancak   sistemli ve verimli yapılması hâlinde başarı getireceğini belirterek, derslerini   metot, plân ve program çerçevesinde yapmayan öğrencinin başarılı olamayacağını   ifade ediyor.

Sınavlara hazırlanan öğrenciler için motivasyon seti hazırlayan ve edindiği   tecrübeleri "Başarı Kılavuzu" adı altında kitaplaştıran Zirve Dergisi yazarı,   Hüseyin Tobi, Sınavları Kazanmanın 3 Anahtarı olduğunu belirterek, bunların   başarıya inanmak, ulaşılabilir bir hedef belirlemek ve sistemli ders çalışmak   şeklinde olduğunu belirtiyor.

"Çalışmasını belli bir sistem çerçevesinde yapmayan öğrenci dersini ve ders   çalışmayı sevemez. Çünkü sistemsiz çalışma verimsizdir. Verimsizlik ise   öğrencinin moralini bozar, çalışmaktan bezdirir." şeklinde konuştu. Çalışmayı   alışkanlık hâline getirmek gerektiğini vurgulayan Tobi, çalışma disiplininin   bozulduğu durumlarda da "Ben bunları yaptım" çizelgesi oluşturarak öğrencinin   kendisiyle yarışmasını önerdi. Rehberlik uzmanlarına göre verimli çalışma için   yapılması gerekenler şöyle:

Dersten Önce: » Her öğrenci kendi çalışma ortamına göre bir çalışma planı   hazırlamalı ve bu plana mutlaka uymalıdır. »Çalışma metodunu dersin   özelliğine göre seçmelidir. (Okuma, not tutma, anlatım, tümden gelim, tüme varım   gibi) sayısal dersler çalışırken mutlaka yazarak çalışma metodu   uygulanmalıdır. » Ders çalışmaları mutlaka belli bir yerde sakin bir ortamda   bir masa üzerinde yapılmalıdır. » Hemen her derste bütün konular çalışılmalı,   konular arasında önemli önemsiz gibi ayrım yapılmalıdır. » Ders araç ve   gereçlerini çalışmaya başlamadan önce hazırlamalı, unutulmamalıdır ki araç ve   gereç, ihtiyaç olduğunda temin edilmeye çalışılırsa hem zaman kaybına hem de   dikkat dağılmasına sebep olur. » Çalışmaya psikolojik olarak hazır olmayan   kişi problemlerinden kendisini soyutladıktan sonra çalışmaya başlamalıdır. »   Öğrenmeyi aralıklarla yapmalı, bu aralıklar da dinlenme, gezinti, söyleşi, müzik   ile yapılabilir. » Çalışılan konu kendi başına bir bütün değilse, geçmiş   konular gözden geçirilmelidir. » Sözel dersler çalışılırken ana düşünceleri   dile getiren anahtar kelime ve cümleler tespit edilmeli, gerekirse renkli   kalemle altları çizilmelidir. » İşlenecek konu dersten önce çalışılmalı,   anlaşılmayan yerler tespit edilerek derse girilmelidir. » Ders çalışılırken   motive olunmalı, televizyon karşısında veya yatarak çalışmanın etkinliği   azaltacağı unutulmamalıdır. » Düzenli bir defter tutma alışkanlığı   kazanılmalı. Tükenmez kalem yerine kurşun kalem kullanmaya özen   göstermelidir. » Çalışırken bir cevabı ezberlemek yerine konuyu anlama veya   problemin çözümü yolunu öğrenmeyi seçmelidir. » Anlatım dersinin arkasından   sayısal (matematik, fen bilgisi gibi) bir ders çalışılmalıdır. » Sabah   kahvaltısı yaparak okula gelinmeli, aksi takdirde ders dinleme dikkatinin   azalacağı unutulmamalıdır.

Ders Esnasında: » Sınıfta dersler iyi dinlenmeli, ders sırasında başka   şeylerle meşgul olunmamalı, anlaşılmayan yerler anında öğretmene   sorulmalıdır. » Öğretmen dersi anlatırken üzerinde durduğu noktalar ve sınıfa   yöneltilen sorular not edilmeli ve sonra çalışılmalıdır. » Tahtaya yazılan   bilgiler ve problem çözümleri dikkatli bir biçimde deftere geçirilmeli ve   kontrol edilmelidir. » Derslerde devamsızlık yapılmamalı, eğer zorunlu olarak   yapılmışsa o dersteki konu arkadaşlardan öğrenilmelidir. Unutulmamalıdır ki bir   sonraki konunun öğrenilmesi bir önceki konunun bilinmesine bağlıdır. »   Sınavlarda soruların cevaplarına geçilmeden önce cevaplar zihinsel tasarlanmalı,   kâğıtlar verilmeden önce mutlaka kontrol edilmelidir.

Dersten Sonra: » Bütün dersler işlendikçe çalışılmalı, konular   biriktirilmemelidir. » Dersler tekrar edilirken, anlaşılmayan konular tespit   edilmeli, bir sonraki derste öğretmenine sorarak öğrenilmeli. Sorarak   öğrenilenlerin unutulmayacağı hatırdan çıkarılmamalıdır. » Sayısal dersler   çalışılırken sınıfta öğrenilen çözüm yollarının yanı sıra başka çözüm yollarının   da olup olmadığı kaynak kitaplardan araştırılmalı, özellikle örnek çözümler   çoğaltılmalıdır. » Zor anlaşılan konulara en verimli çalışma saatleri   ayrılmalıdır.

Bunlarla birlikte hangi derse nasıl çalışılacağı da oldukça önemlidir.   Aşağıda hangi derse ne şekilde çalışılacağı belirtilmiştir.

TÜRKÇE DERSİNE NASIL ÇALIŞILIR?

Her öğrencinin bilgi ve öğrenme düzeyi farklıdır ve bu da doğaldır. Eğer   okuduğunuzu hemen anlamıyor ve daha fazla okuma gereği hissediyorsanız,   çalışmalarınıza; kelime anlamı, cümle anlamı ve parçada anlam sorularını çözmeye   yönelik bir nitelik kazandırmalısınız. Bu tip soruları çözerek anlama   yeteneğiniz gelişecek, soruların genel mantığını kavrayacak ve test tekniğine   alışacaksınız.

Ayrıca çıkmış sorular incelenmelidir. Bu sayede çıkabilecek soruları   tanıyacak, soruların soruluş şeklini kavrayacaksınız. Böylece sınavda   karşılaşacağınız sorular size yabancı gelmeyecektir.

Anlam bilgisi konusundan gelen soruları çözebilmek için az da olsa kitap   okumaya çalışmalısınız. Günde en az 5 sayfa okumanız size tahmin edemeyeceğiniz   kadar fayda sağlayacaktır. Okuduğunuz metni özetlemeye, eleştirmeye çalışırsanız   yaptığınız işin verimliliği daha da artacaktır.

Burada değinmek istediğimiz önemli bir husus da sözlük ve kılavuz   kullanımıdır. Okuduğunuz metinde karşılaştığınız kelimelerden anlamlarını   bilmediklerinizi öğrenmek, deyimlerin tam karşılığını bilmek, atasözlerini   kavramak istiyorsanız bir Türkçe sözlük, bir deyimler sözlüğü, bir de atasözleri   sözlüğü edinip okuma çalışmalarınızı bu sözlüklerle yaparsanız sınavlarda   çıkacak muhtemel deyim, atasözü ve kelime anlamı sorularını da çok rahat   çözebilme yeteneğine kavuşmuş olursunuz. Yazımını karıştırdığınız kelimeleri ise   imlâ kılavuzundan bakarak yerinde öğrenmiş olursunuz. Böyle bir öğrenme şekli   kalıcı olacaktır. Yalnız imlâ kılavuzu olarak Türk Dil Kurumu'nun 1996 basımlı   yayınım kullanmalısınız. Çünkü sınavlarda bu kılavuz esas alınmaktadır.

# Sonuç olarak şunları diyebiliriz: Her yiğidin bir yoğurt yiyişi vardır;   siz, kendinize göre bir çalışma şekli belirleyiniz.      # Türkçe konulan   birbirinin devamı olduğu için konulan sırayla ve anlayarak çalışın. Bir konuyu   çok iyi anlamadan diğerine geçmeyin; çünkü her konu bir sonraki konunun   temelidir. Temeli sağlam olmayan bina en küçük etkilerde bile yıkılabilir.      #   Çıkmış sorular çıkabilecek soruların aynasıdır; bu yüzden son 10 yılın çıkmış   sorularını konu konu çözün.      # Test tekniğine alışmak için farklı türden ve   çok sayıda soru çözün.      # Anlayamadığınız yerleri mutlaka bir bilene sorun.   Eğer soru sorabiliyorsanız iyi yoldasınız demektir.      # Kaliteli kaynaklar   kullanın. Öğretmenleriniz size kaynak tavsiyesinde bulunabilir.

SOSYAL BİLGİLER DERSİNE NASIL ÇALIŞILIR?

Sosyal Bilgiler dersi; Tarih, İnkılâp Tarihi, Coğrafya, Vatandaşlık Bilgileri   ile Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi bölümlerinden oluşmaktadır.

# İlk önce Tarih müfredatı gözden geçirilmelidir. Daha sonra konunun bilgi   kısmı, iyice öğrenilmelidir. Konu çalışılırken önemli yerlerin altı çizilerek   özet çıkarılmalı, daha sonra bu özetler kısa aralıklarla tekrar   edilmelidir.      # Not çıkarırken kendinize göre ilgi çekici işaretler   kullanılmalıdır.      # Tarihle ilgili temel kavramlar ve terimler çok iyi   bilinmelidir. (Merkezi otorite, siyasi birlik, feodalite, rönesans, manda ve   himaye gibi)      # Temel bilgiler ve kavramlar arasındaki bağlantılar iyi   kurulmalıdır. Örneğin Haçlı Seferleri'nin sonuçlarıyla Avrupa'daki siyasal,   sosyal, ekonomik, bilimsel gelişmeler arasındaki etkileşim gibi)      # Olaylar   arasındaki benzerlikler, ortak özellikler ve neden-sonuç ilişkileri iyice   kavranmalıdır.      # Tarih konuları arasında bütünlük olduğu unutulmamalı ve bir   konu iyice öğrenilmeden diğerine geçilmemelidir.      # Bilgilerinizi kontrol   etmek, pekiştirmek ve konularla ilgili yorum gücünüzü arttırmanız için bol bol   soru çözülmelidir.      # Konu çalışıldıktan sonra değişik kaynaklardaki sorular   çözülmelidir.      # Bol soru çözmek, soruları çözerken hızınızı arttıracağı gibi   konulardaki bilgi eksikliklerinizin görülmesini de sağlayacaktır.      # Testlerde   yanlış yapılan soruların konulan kısa aralıklarla tekrar edilmelidir.

# Konulan daha iyi öğrenmek için atlaslardan, şekillerden ve resimlerden   faydalanılmalıdır.      # Bütün derslerde olduğu gibi Coğrafya dersinde de   öncelikli olarak tanım ve kavramlar iyi öğrenilmelidir. Çünkü anlatılan konular,   bu tanım ve kavramlar içiçedir.      # Çözülemeyen sorular bilen birisiyle   yorumlanmalıdır.Vatandaşlık Bilgileri dersine çalışırken dikkat edilecek   hususlar:      # Konulan pekiştirmek için bol bol test soruları çözmek   gerekmektedir. Konularla ilgili çıkmış sorular muhakkak çözülmelidir. Çünkü bu   sorular gerçek sınavda gelebilecek sorular hakkında size bilgi verecektir.      #   M.E.B. ders kitabı muhakkak okunmalıdır. Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi dersi ile   ilgili dikkat edilecek hususlar: Bu derste özellikle İslâm dininin ve imanın   şartları, güzel huy ve davranışlarıyla ilgili konulara daha fazla çalışmanız   gerekmektedir.* Çıkmış soruları çözmenin başarıyı artıracağı   unutulmamalıdır.      # Vatandaşlık bilgileri dersi, günlük yaşantıyla içice   olduğundan dolayı bağlantı kurularak çalışılmalıdır.

MATEMATİK DERSİNE NASIL ÇALIŞILIR?

Sevgili öğrenciler,      Ne matematik yeni keşfediliyor, ne de matematiği ilk   öğrenecek insanlar sizlersiniz. Nasıl ki 2×2 = 4 değişmez bir kuraldır,   matematik öğrenmenin yolları da bu kadar kesindir diyebiliriz.

Öğrenmenin ilk adımı "kişinin bilmediğini fark etmesidir." Bilmediğini fark   etmeyen kişiler hayatları boyunca cahil kalmaya mahkumdur.

İşlem Kabiliyetim Az ve Konuları Anlamıyorum      Nasıl ki alfabenin ilk   harflerini bilmeyen kişi okuyamaz, matematiğin temel kurallarını bilmeyen   öğrenci de matematik konularını anlayamaz.      123123 : 123 = ? işleminin   sonucunu 11 buluyorsa,      iki kare farkının açılımının (x2 – y2)- (x – y) (x +   y),      tam kare açılımının (x + y)2 = x2 + 2xy + y2,      pisagor teoremini ve   öklit bağıntılarını bilmeyen öğrenciden      matematik konularını anlaması   beklenemez.

Demek ki önce, matematiğin temel özellik ve özdeşliklerini öğrenmek gerekir.   Bunun için şu konular iyi anlaşılmalıdır.      # Dört işlem yapma,      # Rasyonel   sayılar ve işlemleri,      # Uslu, köklü ifadeler,      # Çarpanlara ayırma ve   özdeşlikler

Konuları Anlıyorum Fakat İşlem Kabiliyetim az... Konuları anlayabilmek,   kültürünüzün o konuyu öğrenmeye yeterli olduğunun göstergesidir. İşlem   kabiliyetinizin az olması da çok soru çözmediğinizi belirtir. İşlem kabiliyetini   geliştirmenin en güzel yolu bol soru çözmektir. Bu sayede hem konuları   pekiştirmiş hem de hız kazanmış olursunuz.

Çok Yanlış Yapıyorum... Bu sizin aceleci bir ruh haline sahip olduğunuzu,   çalışmanızı belli bir sistem çerçevesinde yapmadığınızı gösterir. Size   tavsiyemiz bir bilene gidip, kalan günlerinizi nasıl değerlendirmeniz   gerektiğini programlatın.

Matematiğim Mükemmel, Geliştirmek İstiyorum... Size tavsiyemiz sistemli   çalışmanız, çalışkan öğrencilerle yarış ortamlarında birlikte olmanız ve soru   bankaları ile dostluğunu ilerletmenizdir.

FEN BİLGİSİ DERSİNE NASIL ÇALIŞILIR?

Fen Bilgisi dersinin en iyi şekilde öğrenilmesi, bir öğretmenden dersi   dinlemek ve öğrenilenleri günlük hayatımızda, örnekleriyle canlandırmakla olur.   Fen Bilgisi dersi, derste öğrenilir. Sizler de dersi çok iyi takip ederek   ayrıntıları yakalamaya çalışın. Kaçırdığınız veya anlayamadığınız noktaları ise   derste öğretmene hemen sorun ve sonuçları not alın.

Derste mutlaka kendi notlarınızı kendiniz tutun ve öğretmenin özellikle   vurguladığı noktalara daha sonraki tekrarlarınızda anlayabileceğiniz işaretler   koyun. Derste çözülen örnek soruları eksiksiz olarak not alın ve gerekli   açıklamaları not düşün. Hazırladığınız bu notlarınızı günü gününe tekrarlar   yaparak öğrendiklerinizi pekiştirin ve sonra konu ile ilgili örnekler (özellikle   daha önceki yıllarda çıkmış sorular) çözerek bilgilerinizin kalıcı olmasını   sağlayın.

Fen Bilgisi dersi ile ilgili en önemli aktivitelerden birinin tekrar olduğu   söylenir. Alkol gibi uçucu olan Fen Bilgisi konularının zihnimizde kalıcı   olmasını sağlamak için, konuyu dinlediğiniz akşam mutlaka kısa bir tekrar   yapın.

Soru çözümüne, kolaydan zora doğru ve özellikle çözümü yapılmış sorulardan   başlamanız daha yararlı olacaktır. Çözemediğiniz soruların örneklerini inceleme   imkanınız olacaktır. Ayrıca geçmiş yıllardaki sınavlarda çıkmış soruları çözmek   size, çıkabilecek soru tipleri hakkında fikir verecektir.

Fen Bilgisi sınavlarında sorular yorum ağırlıklı olduğundan dikkat ön plana   çıkmaktadır. Bu nedenle dikkatsizlikten yanlış yapma oranı oldukça fazladır.   Burada dikkat edilecek şey sorunun açıklama ve esas vurgulanan kısmının çok iyi   okunmasıdır. Özellikle altı çizili olan kelimeler dikkatle tekrar   okunmalıdır.

Formülleri ezberlemektense, formülü sık sık kullanarak, o bölümle ilgili bol   örnek sorular çözerek hafızada kalıcılığı sağlanmalıdır.

Ders çalışırken başarılı olmanız için evinizin (çalışmalarınızı yaptığınız   ortamın) fiziki şartlarını ders çalışmayla uygun hale getirin. Dikkatinizi   dağıtabilecek; müzik, tv, bilgisayar, oyuncak, poster ve telefon gibi etmenleri   çalışma ortamınızdan uzak tutun. Hedefe koşarken gücünüzü, motivasyon seviyenizi   yüksek tutup hızınızı en uygun şekilde ayarlayın.

Sınavlarda soruyu anlamak çözümü için bir aşamadır. Başarmanın % 80 i soruyu   anlamayı içerir. Bu nedenle soruda altı çizili kelimelere dikkat edilmelidir.   Özellikle olumsuz sorularda, kesinlikle, en az, en çok, yanlıştır, doğru   değildir, olamaz vs. gibi sorunun çözümünde anahtar görevini üstlenen   kelimelerin altı çizilidir.Bu kelimelerin anlamlarına dikkat edilerek sorunun   cevabı düşünülmelidir.

Şekil çizimlerine önem verin ve gerekli gösterimleri şekil üzerinde yapın.   Soru çözümünde kolaydan zora doğru hareket etmiş ve özellikle çözümü için   düzenli bir aşama takip etmiş olursunuz. Bu sizin bakış açınızı genişletir.   Soruyu anlamanızı kolaylaştırır.

 

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 27.09.2018 - Güncelleme: 18.08.2021 11:42 - Görüntülenme: 445
  Beğen | 0  kişi beğendi